Doppelbildnis Karneval
Double Portrait Carnival
Kunstpalast - LVR-ZMB - Annette Hiller - ARTOTHEK

Double Portrait Carnival, 1925

ArtistMax Beckmann, Leipzig 1884–1950 New York
Oil on canvas
(H x W x D)160,5 × 104,5 × 5 cm
Status
on display, room 021
About the workMax Beckmann painted several self-portraits in which he slipped into different roles. He repeatedly explores the themes of carnival and masquerade. In this double portrait with Mathilde von Kaulbauch, whom he married a few weeks after its completion, he presents himself as a melancholic clown – a person who exists outside bourgeois society. In this major work, Beckmann articulates his social critique through symbolic alienation. The depiction is based on a carnival party in Vienna that he had attended with his fiancée.
AccessionAcquisition 1953
Provenance1925 - 7.7.1937 Städelsches Kunstinstitut und Städtische Galerie, Frankfurt a.M., erworben als Überweisung der Frankfurter Künstlerförderung; 7.7.1937 - 12.3.1941 Deutsches Reich / Reichsministerium für Volksaufklärung und Propaganda, Berlin, beschlagnahmt als "entartete Kunst" (EK-Nr. 16226); August 1938 - Mitte 1939 Depot Schloss Schönhausen, Berlin, eingelagert als "international verwertbare Kunst“; 30.6.1939 Galerie Fischer, Luzern, Auktion "Gemälde und Plastiken moderner Meister: aus deutschen Museen", Los 12, in Kommission (unverkauft); Juli 1939 - 12.3.1941 Depot Schloss Schönhausen, Berlin; 12.3.1941 - 1953 Hildebrand Gurlitt, Hamburg, erworben vom Reichsministerium für Volksaufklärung und Propaganda im Tausch gegen eine Landschaft von Johann Faber; 1953 Dr. Conrad Doebbeke, Berlin; 1953 angekauft von Doebbeke
Inventory number0.1953.5018
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